Idle Mine - játssz akkor is, ha nem játszol!

2013.12.23 18:23

Idle Mine

 

Egy rendhagyó játékbemutató következne – ha eddig írtam volna „rendes” teszteket más programokról. A különlegessége két dologból adódik. A kisebb indok, hogy egy egyszerű, ingyenes flash játékról van szó, ahol a szó szoros értelmében nincs se célunk, se hagyományosan megszokott játékmenetünk (értek ezalatt bevezetőt, történetet, tanulópályát, mentést, akciót, stb). A nagyobbik érdekesség, hogy olyan játékról van szó, melyről sosem gondoltam volna, hogy elnyeri a tetszésemet. Az Idle Mine ugyanis – nevéből is adódóan – egy „idle”, azaz bezárása után is futó időalapú (bányászós) játék.

Előtte egy pár szót arról, hogy miért nem kedvelem ezeket a játékokat általában. A fő oka a kiszolgáltatottság a játék belső mechanizmusainak. Nem akkor játszol, amikor játszhatnékod van, hanem amikor letelt X egységnyi idő, és elkészült a gyárad/ űrhajód/ pékséged/ kovácsműhelyed/ autólopó képesség-fejlesztésed. Ha éppen kifogytál a nyersanyagból, várnod kell a termelésre, aminek az elköltése csak pár kattintás, utána ismét várakozás. Ha pedig magasabb szintre szeretnél jutni, melyen már kevésbé érződik ez a kitettség az időnek, az bizony sok erőfeszítést igényel. A hatékonyság kedvéért bizonyos időközönként kell belépned, előre kiszámolnod, mikor jár le adott tevékenység, és akkor „játszanod”. A játék határozza meg a játék ritmusát. Van, aki ezt élvezi, van, aki kevésbé – utóbbiak közé tartozom én is.

 

Miben más az Idle Mine?

 

Az Idle Mine ugyan szintén fut a háttérben, és időalapon bányászik, de nem csak így szerezhetsz nyersanyagot (pénzt). Ez is egy módja a bányászatnak. Ha belépsz a játékba, egyszerű kattintgatással magad is csépelheted az előtted heverő nyersanyagot, amiből széttörésekor pénz lesz. A csákányod 

fejlesztésének szintén két iránya van. Fejlesztheted az „idle” képességét, vagyis a játék bezárta utáni termelési tulajdonságait, de a manuális kattintgatást is erősítheted. Aki a megszokott időalapú böngészősdit élvezi, az az előbbi részére gyúr rá, viszont teret ad a  játék a másik stílusnak is: manuális kattintások erősségét ugyanígy lehet fokozni. A kettő ötvözése persze szabadon választható. A játék ezzel nem szorít a várakozás stádiumába, hanem ha adott pillanatban bányászhatnékod van, belépsz a böngészőbe, és csépelsz kicsit a köveken, javítod a csákányodat, fejleszted a képességeidet.

A játékmenetet az előző pont gyakorlatilag össze is foglalja. A végletekig egyszerű: kattintgatsz az adott kőre, az széttörik, a pénzből pedig jobb csákányt fejlesztesz, hogy nehezebben törhető köveket is legyűrhess (Diablosoknak ismerős párhuzam, ugye?). A kezelőfelületet valószínűleg paintben dobták össze, ez a játékmenetből nem sokat vesz el, néhány kép még hozzá is tesz. Annyira bugyuta és minimális a „grafika”, hogy nem lehet nem feltételezni a szándékosságot. A kövek és különféle egzotikus ércek egyszerű, de azért funkciójukat remekül betöltő firkák. Külön érdekesség a csákány szedett-vetett ábrája.

Ahogy említettem, a játéknak nincs semmiféle célja. Bányászol, hogy bányászhass. Éppen ezért viszonylag hamar rá lehet unni, főleg magasabb szinteken, ahol jelentős hatékonyság-javulást már csak tényleg egy-egy éjszaka/nappal után belépve, az „idle” munka terméséből lehet elérni. Ezen a ponton a játék visszaesik a hagyományos böngészős időalapú játékok sorába, annak minden hátrányával, de a többjátékos előnyök nélkül. Ezért az Idle Mine véleményem szerint csupán felüdülésnek, más játékok közbeni/utáni röpke időtöltésnek megfelelő. Annak viszont – flash játékhoz képest – nagyon is jó. Az utolsó érc, a „Hellstone” szintekre van bontva, így „Hellstone lvl. 1”-től kezdve folyamatosan növekszik az értéke. A játék tehát elviekben végtelen, azonban a fejlesztő a túl magas szintű Hellstone-oknál adódó böngésző-problémák miatt bevezetett egy korlátot valahol a 2000-es magasságban. Mondanom se kell, ezt a szintet nem egy nap alatt éri el az egyszeri bányász.

A játékleírás hívogató karrierúttal csábítja az óvatlan böngésző-gamereket: „Kezdd kaki-bányászattal, majd törj egyre feljebb. Keress drágaköveket, melyekből új csákányt készíthetsz véletlenszerű tulajdonságokkal. Vásárolj fejlesztéseket, hogy jobb csákányra és több aranyra tegyél szert. Fejlődj játszva, a játékot magában futtatva, vagy úgy is, hogy egyáltalán nem játszol.” Ebben rejlik az Idle Mine szépsége.

Megtalálható a Kongregate-en:

www.kongregate.com/games/Crovie/idle-mine

 

Archie

2013. december 23.