Gabriel - egy Fist of the Heavens paladin felépítése (DII karakterleírás)
Írta: Archie
A paladin a kedvenc karakterem. Paladinokkal játszottam a legtöbbet, a paladin kombinációs lehetőségei a legérdekesebbek a számomra, paladinból van a legtöbb magas szintű hősöm (lásd: karaktereim). Számos kötelező kör után, mint a zealer, hammerdin, smiter, elkezdtek foglalkoztatni az izgalmasabb, nagyobb kihívást ígérő buildek. Jómagam PvP-t csak nagyon ritkán játszom, akkor is kizárólag klántagokkal, pusztán mókából, vagy egy-egy házi bajnokság keretei közt (ilyen a Trinity, ahol az itt leírt karakterem szerepelt is). Ezekre értelemszerűen nem építek külön PvP karaktert, mert számomra a PvM játékélmény a fontos, ezeknek pedig sokszor az a jellemzőjük, hogy nyögvenyelős velük a végigjátszás. Ennek oka az egyetlen típusú sebzés maximalizálása, mely esélyt sem ad az immunok ellen, illetve a sokszor PvM-ben hanyagolt skillek (Dragon Flight, Charge, Fist of the Heavens) PvP-beli tündöklése.
Ennek ellenére régóta érdekelt a Fist of the Heavens (röviden FoH) paladin. Vonzott a skill animációja, a delay miatti taktikus játékmenet lehetősége és a conviction mint immuntörő eszköz jelenléte. No meg persze az, hogy ismét egy paladinnal játszhatok.
Belevágtam hát ennek a karakternek a fejlesztésébe, aki egy arkangyalról a Gabriel nevet kapta. Az egykori Magyar Diablo Páholy paladin termében rendszeres bejegyzéseket tettem a történésekről, és jómagam is számos feljegyzéssel és képpel dokumentáltam a kis harcos cseperedését. Célom az volt, hogy bizonyítsam, a FoH paladin nem csupán PvP-re alkalmas, hanem szóló magatalálós játékmenetben is megállja a helyét. No meg persze az, hogy jól szórakozzam, s leírásommal esetleg másokat is szórakoztassak, inspiráljak.
Az itt leírtak mintegy összegyűjtése, sommázása a karakter nevelgetése során gyűjtött tapasztalataimnak - ezek az információk ma (2013 január) a Páholyon nem elérhetők, hiszen annak működése leállt. Álljon helyette itt ez a cikk Gabrielről, a Fist of the Heavens paladinról.
Alapadatok:
Gabriel - FoH paladin
softcore
single player/open character
szóló magatalálós
Diablo II 1.13 patch
Normalon és nightmare-en players8, hellen players1
Mindenféle csalás és karaktermódosítás nélkül végigvitt harcos. A PlugY, mint mindig, telepítve van nálam, de annak bónusz funkcióit e karakterrel nem használtam - normál méretű ládája volt, csak saját maga találta cuccokat alkalmazott, és (egy rövid Duel próba kivételével lvl76-on) nem lépett be multi játékba. A Ladder only rúnaszavak engedélyezve voltak, Battle.net szimulálása végett. Miután megölte Hell Baalt, és megörökítettem az aktuális statisztikáit, tárgyait, majd ezután átlagos karakterré változott, és multizom (duelezem) vele, illetve öltöztetem is más hősök által talált felszerelésből. A játék három szintjére vonatkozó leírás során azonban kizárólag a magatalálós tapasztalatokra építek, biztosítva, hogy a leírás mindenki számára általános érvényű és alkalmazható legyen.
Mindenkinek, aki ebbe belevágna, figyelmébe ajánlom, hogy vannak sokkal könnyebb és hatékonyabb tömegírtást, több túlélést biztosító buildek, ez a szóló magatalálós FoH paladin főleg tapasztaltabb Diablo II játékosoknak ajánlott. Létfontosságú, hogy tudjuk, melyik szörny mennyire gyors, hol milyen immunokkal találjuk szembe magunkat, kik azok, akiket jobb messziről elkerülni, és bizonyos trükkökre (Mefi folyó-trükk, gyakori auraváltások, biztos kezű segéd-menedzsment) is szükség lesz. Ráadásul az aura miatt bal gombon van a FoH, így tisztában kell lenni a "stand still" varázslással, és az egérkezelést megnehezítheti a véletlen szörny-kattintások miatti akaratlan varázslás.
Általánosan elmondható, hogy aki egy Hammerdint (no de nem rush és totális cuccolás által!) már felnevelt, az valószínűleg tisztában van az alap technikákkal, neki jó szívvel ajánlom, ha változatosságra vágyik. Első karakternek, első paladinnak vagy ladder-kezdésnek viszont nem javaslom.
Skillek:
Minden karakter megtervezésekor ajánlom figyelembe a skill-plannert: www.diablofans.com/page/tools/skill/index.html
Ezzel előre kialakíthatjuk a pont-elosztási tervünket. A maximális 110 pont helyett, mint mindig, érdemes úgy 90-95-tel számolni, kivéve, ha tudjuk, ezzel a karakterrel hosszú órák tucatjait feláldozva xp-runolni fogunk. Előre szólok, egyedül nehéz lesz, nem a legalkalmasabb jelölt rá, hiányzó tömegírtó képességei révén.
Szerencsére nincs is szükségünk az összes pontra.
1. Offensive Auras:
Ez a képesség-ág a legegyértelműbb. Számunkra innen létfontosságú a Conviction, mely rengeteget dob a sebzésünkön (illetve az ellenfél rezisztanciáit csökkenti az elemi sebzésre, mint a lightning), illetve segít elbánni a lightning immunokkal, bár ebben kevésbé hatékony. Törni ugyan töri szinte minden szörny villám-immunitását, ám sokszor utána is kínkeserves lesz a helyzet velük szemben. Mindenesetre ez a fő auránk, maxoljuk ki.
Ebből az ágból kell nekünk még egy maxolt Holy Shock: szintenként 7%-kal dobja meg a FoH sebzését. Ennél azonban nagyobb haszna is van! Amíg nem vagyunk képesek non-stop FoH varázslásra, közelharci támadóképességgel (zeal, vengeance) kombinálva tulajdonképpen tesladinként oldjuk meg a helyzetet. 20 pontot rá!
Mint láthatjuk, egy 24-es és egy 30-as szintkövetelményű képességgel van dolgunk, így rengeteg előfeltétel-skillre kell pontot áldoznunk (ez amúgy az egész karakterre érvényes).
összességében:
Conviction 20 (fő aura)
Holy Shock 20 (FoH sinergy)
Might, Holy Fire, Thorns, Blessed Aim, Holy Freeze, Sanctuary 1 (előfeltétel skillek)
= 46 pont
2. Combat Skills
Ezen az ágon viszonylag egyszerű a dolgunk: mindenre kell 1 pontot tenni. A szerencsétlen skill-elhelyezkedések és összefüggések ugyanis megkívánják, hogy bepöttyözzük az egész fát, hogy elérhessünk két célállomásukhoz: a Fist of the Heavenshez és a Holy Shieldhez. Az előbbi szintén nem szorul magyarázatra: mi mást maxolnánk ki, ha nem a fő támadóskillünket? 20-at rá! A Holy Shield már macerásabb. Ha ezt is maxolni akarjuk, akkor 87-es szintet kell elérnünk az ajándék questpontokkal együtt, ami nem lehetetlen, de azért kihívás, és Hell Baalig magatalálósan aligha lesz meg. Gond, egy szál se, a HS a bónusz skillekkel is remekül muzsikál, minimum 10 pontot azért mihamarabb szánjunk rá. Ez segít dexterityt spórolni a block miatt, és rengeteg defense-t ad. Remek skill, folyton figyeljük a lejártát és azonnal varázsoljuk újra.
Az előfeltételekből szerencsére nem mind haszontalan, némelyiket egész sokáig használni fogjuk, amíg nem vagyunk képesek non-stop FoH-ra. Mások trükkös megoldásként szolgálhatnak immunok ellen.
összességében:
Fist of the Heavens 20 (fő támadóskill)
Holy Shield 10 (védelmi skill)
Sacrifice, Smite, Holy Bolt, Zeal, Charge, Vengeance, Blessed Hammer, Conversion 1 (előfeltétel skillek)
= 38 pont
3. Defensive Auras:
Ez az ág lehet a legfőbb vita tárgya. Személy szerint nem használok paladint Vigor és Redemption nélkül, olyannyira hasznosnak találom őket 1 pontosan is - ráadásul az odavezető út is alkalmanként beváló képességekkel van tele. Egy caster típusú karakter számára pedig (mint a FoHer), aki sok AllSkillt pakol magára, ezek az 1 pontos képességek felerősödve jelennek meg a harci eszköztárában.
Mindössze 5 pontot kell ide szánnunk: Prayer, Cleansing, Defiance, Vigor, Redemption. A prayer ezek közül a legkevésbé hasznos, ám a cleansing nem egyszer szüntette meg a kellemetlen mérget vagy csata után az átkot a fejemen, így nem kellett a következő hordával gyengített helyzetből szembenéznem. Csata közben persze ne váltsunk rá, csupán ha elült a veszély. A defiance főleg előkövetelményként szerepel, de apró bónuszt ad a Holy Shield védelemnövelésére, így ő sem teljesen haszontalan. A vigort imádom: második leggyakrabban használt aurája Gabrielnek, városban vagy azon kívül, runok során vagy szimplán közlekedés szempontjából hatalmas kényelmi faktor. Végül a célállomás: redemption. Nem lesz nightmare-en és hellen értékelhető közelharci képességünk, így a lifesteal önfenntartására nem támaszkodhatunk. Egy-egy elpusztított szörnysereg után azonban feltölthetjük élet-és managömbünket egyaránt, így kevésbé leszünk a gyógyitaloknak kiszolgáltatva. Megjegyzem, a feltámasztós Act II-es kutyafejűek ellen, vagy Nilathaknál is nagy segítség a hullák eltűntetése révén.
összességében:
Prayer, Cleansing, Defiance, Vigor, Redemption 1 (kiegészítő skillek)
= 5 pont
Ez 46+38+5=89 pont, ami a 12 bónusszal számolva 77-es szinten elérhető. 77-es szinten viszont valószínűleg night végén-hell elején fogunk járni, tehát 4 bónusz pont még hátra van. Ami jó hír, hogy a legnehezebb fokozatra majdnem kész karakterrel vághatunk neki - ezt a négy hiányzó pontot hellen hamar begyűjthetjük.
Hova tegyük a maradékot?
Számomra egyértelmű volt a kérdés: Holy Shield maxolása, ami 87-es szintig le is köti gyakorlatilag az erőforrásainkat. Kiváló védelmi képesség, nem győzöm hangsúlyozni a hatékonyságát mind melee mind íjász ellenfelek ellen. Amennyiben 87-nél magasabb szintekre merészkednénk, én akkor is a Holy Shield sinergy-jébe, a Defiance-ba ölném a pontokat. Olyan nincs, hogy túl sok védelem.
Miért nem teszünk a Holy Boltba?
Való igaz, ez is a FoH sinergyje - ugyanakkor megkérdőjelezhető a hasznossága. Egy-két kivételes alkalomtól eltekintve a FoH-ból kiáramló Holy Boltok szerepe elhanyagolható volt, mivel célpontjuk típusa az élőhalott ellenfelekre korlátozódik. Radamentet tudom csak kapásból említeni, illetve Baal második leküldött csapatát, ahol hasznát vettem ennek. Erre a néhány helyzetre fejleszteni egy külön szinergiát szerény véleményem szerint badarság. A Holy Shield mindig ott van, nekünk pedig elkél majd az extra védelem.
Fejlesztési sorrend:
Fura a helyzetünk, hiszen mindkét fő képességünk 30-as követelményű. Ennek következtében az első 3 Act során köszönőviszonyban sem leszünk célként kitűzött karakterünkkel, és "ami a kezünk ügyébe kerül" jelleggel használjuk majd az előfeltétel skilleket. Amiből akad bőven, tehát lehet válogatni ízlés szerint...
Személy szerint az elemi aurákat kedvelem, így Holy Fire-Holy Freeze-Holy Shock trióval mentem. A Holy Shock sinergy lévén fejleszthető, így sokáig hű társunk lesz. Ennek kiegészítésére a Zeal-t használom, valami ügyes és gyors fegyverrel.
Lvl 24-ig tehát be kell pöttyözni:
Offenzív ágon Might, Holy Fire, Thorns, Blessed Aim, Holy Freeze
Combat Skills ágon: Sacrifice, Smite, Holy Bolt, Zeal, Charge, Vengeance, Blessed Hammer
A többit tartalékoljuk, defenzív ághoz ne nyúljunk még.
Amint elérjük lvl24-et, tegyünk 1-1-et a Conversionre, Sanctuaryre. Pöttyözzük be a Holy Shieldet, 2-3 pont is mehet rá majd, ám manahiány miatt még ne erőltessük túlzottan. Ahova kezdjünk el pakolni, mint az őrült, az a Holy Shock aura: megváltás lesz az eddigi 1pontos gyötrelmek után. Tulajdonképpen (hacsak nem vagyunk extra szerencsések) normalon végig ez lesz alattunk.
Lvl 30-ra várhatóan van egy 6 pontos Holy Shock-unk, egy néhány pontos Holy Shieldünk és az előfeltételek. Itt kinyílik előttünk a világ - gondolhatnánk, ám ne örüljünk, két frissen szerzett hatalmunk, a Conviction és a Fist of the Heavens (a build "magjai") egyelőre olyanok, mint az induló vállalkozás: csak nyelik a pénzt (skillpontot), és nem sok hasznot hoznak.
Mindazonáltal pakoljunk rájuk, immáron nem kell tartalékolni, én a FoH-t helyeztem előtérbe, de kaphat egy kis indulótőkét az aura is. Ugyanakkor - ha nincs biztosítva az insight és a spiritek - ne kínozzuk magunkat, normal végéig (players8-ban nálam ez lvl50 környéke) tegyünk nyugodtan a Holy Shockba még, kárba nem vész, és sokat segít, amíg püfölős paladinként tündöklünk.
Nightmare (lvl 50-77):
A felállás nightmare-en nem sokat változik. A Build (players8-at feltételezve) ezen a nehézségi fokozaton madjhogynem elkészül, így nem kell aggódni, hogy elrontottunk valamit. Minden bizonnyal norm végére, nightmare elejére meglesz az insight és a dualspirit, így megszűnnek a managondok. Ennek megfelelően a Holy Shield 10 pontját érdemes még nightmare első 1-2 Actjában elérni, de mindenképp a IV. előtt, hiszen a Chaos Sanctuary (majd később Act V-ben az Ősök) kellemetlen meglepetéssel tud szolgálni.
Még valami fontos: azt az 5 pontot a defenzív ágon szintén érdemes nightmare elején kirakni, ne várjuk meg, amíg szükséges lesz. Szintén ajánlott, hogy Act IV-ig kész legyen, de igazán nem olyan nagy befektetés, szóval akár Act II-ben is el lehet vele készülni (a feltámasztósok ellen itt még jól is jön).
Ha mindent terv szerint csinálunk, Hellre már csak a Holy Shield maxolása marad hátra, az extra pontokról pedig írtam már fentebb.
Statok:
Igyekszem mindig tartalékolni 10-20 pontot arra az esetre, ha hirtelen változtatást eszközölnék a ruházaton, és máshonnan nem tudom megoldani az erő vagy ügyesség előfeltételeket. Ennek hátránya, hogy az a pár pont vitality bizony hiányozhat olykor (20-50 életet jelenthet pluszban), ám előnye az optimalizáltság erő terén, feleslegesen nem teszek rá pontot. Persze utólag mindig kiderül, hogy néhány erőponttal túllőttem a célon, magatalálósan ez szinte elkerülhetetlen, azonban most nem tökéletes PvP karit fejlesztünk, nemdebár?
Erő: Magatalálósként 97 strength ponttal végeztem ki Baalt, ennek egy részét a felszerelés adta. Az utólagosan cuccolva viselt legnehezebb tárgy egy 118-as követelményű Great Hauberk. Jómagam 95 pontot tettem erőre, és felszereléssel együtt 138-ra sikerült feltornáznom. Természetesen mindez annak is a függvénye, hogy ki mennyire cuccol, illetve milyen felszerelést talál - ha előre tudjuk a kritériumokat, akkor természetesen azt kell figyelembe venni, ha viszont magatalálósként játszunk, akkor érdemes még normalon felnyomni 70-80-as szintre, és a tartalék pontokból később bővíteni, ha szükség van rá.
Ügyesség: Itt egy dolog számít, a pajzs. Holy Shielddel elért 75%-os (max)block a cél, addig tegyünk rá, amíg ezt nem sikerül. A block a szint és a dexterity függvénye, előbbivel fordított, utóbbival egyenes arányosságban áll. Vagyis ha szintet lépünk, azt általában pár dex ponttal kompenzálni kell. Nem érdemes különösen foglalkozni ezzel a végleges(nek gondolt) pajzsig, és mivel a Holy Shield a fejlesztési sorrend végén áll, 80-as szint felett gyakorlatilag ellensúlyozni fogja a HS-re rakott pont a lvlup-ot.
Normalon viszont a jelentősége nem is igazán a block-ban van, hanem az attack ratingben, mivel főleg ütni fogunk ezen a szinten. Nagyjából az erővel párhuzamosan, normal végére 70-80 pontig feltornászva érdemes pakolni rá. A végén 130 Dexterity pontom volt, erre nem jött rá bónusz - ez a spirit heraldic shielddel és a (bónuszokkal) 20-as Holy Shielddel maxblockot eredményezett.
Életerő: minden pont, amit nem raktunk az előző kettőbe (és nem tartalékoltuk), az ide kerül. Élet mindenek felett, 1100-1200 life a spiritek miatt könnyen elérhető kategória. Felszerelésekkel együtt 294 vitality pontom volt Baal halálakor.
Energia: ez könnyű, erre ne szánjunk egy cseppet se. Insight és a dual spirit megoldja a problémánkat.
Gabriel Hell Baal halálakor:
Felszerelés:
A felszerelésnek nem szánok részletes fejezetet, hiszen ez elsősorban magatalálós buildnek készült. Ott pedig hüvelykujj-szabály van érvényben: használd, ami esik. Ugyanakkor pár ponttal arrébb néhány tanáccsal szolgálok, és leírom, én miket használtam.
Főbb tényezők a tárgyakon:
+ skill - legyen az all skill, paladin skill, combat skill, offenzív auras skill (ilyen sorrendben). Ez az egyetlen sebzésnövelő tényezőn, sebzésre pedig szükségünk lesz, mert szűkölködik benne a paladin.
All resist - paladinnal viszonylag könnyű elérni a maximum resistet, hiszen a speciális pajzsok kiválóak erre. Rúnaszavakból is válogathatunk resistes páncélt magunknak (NefLum ajánlott és elérhető).
Élet - ez mindenkinek kell, mi sem vagyunk másképp.
Defense - a Holy Shield miatt többszörösét éri minden defense pont, így ha tehetjük, válasszuk a nagyobb védelmű ruhadarabot. Más statot azonban nem érdemes beáldozni érte.
gyors cipő - rengeteget fogunk helyezkedni, és bár van vigor, nem árt egy fürge alapcipellő.
Magatalálós célok:
Amit mindenképp ki lehet rakni, és a build magja, az két Spirit (TalThulOrtAmn) - egy kard és egy pajzs. Nekem nightmare Act I-re lettek meg az alapanyagaim, később a pajzsot többször cseréltem a több allresist reményében. Kardot crystal swordbe, broad swordbe vagy long swordbe a legegyszerűbb kirakni, előbb-utóbb esni fog ilyen. Pajzs pedig paladin shieldbe - így elkerüljük a monarch erőkövetelményét és bónusz resistet kapunk.
Kell a segédnek egy Insight polearm - ehhez a Sol és a 4 lukas lándzsa a szűk keresztmetszet, talán utóbbi jobban. Nightmare elején ez is meglesz, ha nem, normal bocirunokkal vagy szimpla mászkálással night Act I-ben 8players8!) megszerezhető.
Sisak esetében nagy mázlim volt: esett normal Baalnél egy Peasant Crown, ami a Shako kistestvére. Ezt hordja Gabriel mind a mai napig. Persze utóbbi jobb lenne, de magatalálósan a Peasant is egy csoda. Egyébként jó circlet-eket lehet gamble-zni, vagy csak simán menjünk rá a védelmi vonalra a sisaknál is.
Páncél: itt megint szóba jönnek a rúnaszavak, nálam a Smoke (NefLum) vált be. Hell végéig elég lesz ezzel a resistünk, ha a többi felszerelésnél is csurran-cseppen egy kicsi (főleg a pajzs hangsúlyos még). Ha mákunk van a Hellforge-nál, akkor egy Principle (RalGulEld) is jöhet, ám ez resistet nem ad, ekkor komolyabb felszerelésmenedzsmentre lesz szükség. Cuccolás után én ezt hordom.
Amuletből az Eye of Etlichre voltam utalva azért az egyetlen darab Allskillért, de más lehetőségek is adódhatnak: gamble során pottyanhat kék vagy sárga 2-3 paladin skilles szépség, és bár egyéb unique-ok allskillel meglehetősen ritkák, a set Telling of Beads még viszonylag hamar kiesik akár nightmare Mefitől.
Cipőnél, övnél, gyűrűnél leginkább a resistek számítanak, hiszen allskillre itt nem számíthatunk (Arach és Soj meglehetősen elérhetetlen), a bónusz élet és cannot be frozen, dexterity, vitality elemeknek örüljünk. Rare tárgyakból fogunk öltözködni valószínűleg, ezeket mindig nézzük meg, és a gamble is barátunk lehet.
Szerencsére ez így nem hangzik túl vészesen, és nem is az - személy szerint a segéd öltöztetése nagyobb fejfájást okozott számomra, mint a sajátom. Faster Cast Rate-re a delay miatt nincs szükség, attack ratinget megint hanyagolhatjuk. Két spirit tulajdonképpen az igényeink felét fedezi.
Apropó segéd:
Segéd:
Mivel varázslók vagyunk, és viszonylag törékenyek, lifesteal nélkül, kell nekünk egy tank. Továbbá figyelembe kell venni, hogy a FoH-nak 1 másodperces delay-e van, ami elég sok tud lenni - jól jön valami lassítás, ami megakadályozza a szörnyeket, hogy két varázslat közt ránk rontsanak.
Ki lenne alkalmasabb e két kritérium teljesítésére, mint az Act II-es (nightmare defense) Holy Freeze aurás lándzsás.
Normalon még prayer-est érdemes vinnünk (normal combat), ám a nightmare-es testvére jobban teljesít a tömegek kontrollálásában, a lassításban és a túlélésben is. Ugyanakkor felszerelésének van egy kritikus pontja: a lifesteal! Mindenképpen kell rá szerezni, mert különben gyakran fogjuk látogatni az aktuális bérencfőnököt.
Számomra a végigjátszás során ez volt a legnagyobb nehézség. Fegyverügyileg nem volt választásom, insight kellett - maradt a páncél és a sisak. Mindkettő esetén vannak szép darabok, sőt igazából bármi jó lett volna annál, amit az én segítőm hordott (griswold páncél - ez még nem is olyan rossz, és egy 2 lyukas kék sisak valami rúnával benne). Ez a magatalálós játék gyönyöre és gyötrelme: ha egyszer nem dobnak a szörnyek életlopó felszerelést, akkor bizony nincs mit használni.
Kreatívnak kellett lennem - egy nightmare-en kukázott lifetap töltetes nekrópálcát tettem váltásra, illetve összeraktam egy alternatív amn socketes fegyvert is és a horadricban magamnál tartottam nehéz ellenfél esetére. A pálca - bár javítása nagy összegeket emésztett fel - jó szolgálatot tett, és végül lifesteal nélkül fejeztem be a játékot.
Tippek, trükkök:
Ezeknek a legtöbbjét már elmondtam az előző pontokban, de itt összegezve még egyszer felsorolom, tulajdonképpen sommázva az eddigieket.
- Kell egy erős segéd! Ennél a karakternél a segéd sokszor fontosabb, mint mi magunk. Ő fog tankolni, lassítani, elvonni az ellen figyelmét. Ha ő nincs, akkor nehezen éljük túl a másodpercenkénti 1 varázslási sebesség miatt egy nagyobb szörnycsapat rohamát.
- Ezt a segédet néha kímélhetjük is - nightmare-en adódhatnak olyan helyek, ahol minket alig sebeznek (pláne, ha időben megemeltük a Holy Shieldet), a segédet viszont megeszik reggelire. Tankoljunk itt mi neki! Megspóroljuk a rejuve potikat és a feltámasztást, magunkat pedig a Redemption segítségével regeneráljuk.
- A delay miatt szükséges a gyors futás. A vigor/convi párost érdemes gyorsan elérhető helyre tenni, mert sokszor váltogatva megkönnyítjük a helyezkedést.
- A varázslás paladin szokás szerint "stand still" jellegű - ha nem fekszik a shift (mint nekem), akkor tegyük át más gombra. Nálam az E-n van, aki hammerdinezett már, annak valószínűleg megvan a személyes kedvenc gombja (vagy megszokta a shiftet).
- További tipp a varázsláshoz: nem kell folyton kattingatni, csak tartsuk nyomva a bal egérgombot (ezáltal folyamatosan mozgásban is leszünk), és másodpercenként lenyomva a "stand still" támadás gombját, elsütjük a FoH-t. Ezzel nem kell pontosan célozni, tehát elég nagyjából célra tartani a kurzort. Ez a build így egész pontos metronómot nevel belőlünk, pár óra játék után ráállunk a másodpercenkénti ütemre.
- Készüljünk fel rá, hogy a játék egyharmadát egy gyenge tesladin utánzatként töltjük el, hiszen aligha fogunk folyton varázsolni Insight és Spiritek nélkül. Zealre és Holy Shockra fel!
- Normalon fegyvergondokat enyhíti a TalEth és az IthElEth rúnaszó. Magasabb szinteken azért inkább kerítsünk valami használható rare-t.
- Spider barlangban vigyázzunk a pók főszörnnyel, már normalon is!
- Ha night elején még nincs Insight és Spirit, akkor Blood Ravennél is készüljünk egy komoly csatára. Íjat is be lehet vetni Holy Shockkal, plusz ami mana van, azt FoH-ra költeni, utána legfeljebb az arcába mászni és ütni.
- Szűk helyek nagyon az ellenségeink, ez a karakter egyszerűen nem tud kitörni/kiugrani/kiteleportálni/elijeszteni terrorral az ellent. Idézettjei sincsenek, csak a segéd, ezért nagyon óvakodjunk a körülfogástól. Maggot Lair egy kínzás!
- Készüljünk fel, hogy ami immunt megtörünk, az attól még nagyon magas lightresivel fog rendelkezni. Scarabok, Act III maulerek sok esetben így is alig sebződnek, én ilyenkor inkább kérek új térképet. Act IV-ben damnedek, soulok szintén nehezek (mindez persze hellen).
- Players8-ban a főszörnyek - duelkari ide vagy oda - nagyon nehezek. Mefinél alkalmazható a folyó-trükk!
- Egy lifetap wand váltáson sokszor megmentheti a segédet.
- Nilathaknál ne foglalkozzunk a minionokkal, csak őt lőjük - így elkerüljük a CE-t. A FoH kifejezetten alkalmas egyetlen célpont likvidálására.
- Ancientek ellen normon és nighton nem kell taktika. Ha nighton van már 10-es holy shielded, akkor csak állj meg (esetleg segéd miatt dobj rájuk egy lifetapot wandból), és lődd őket. Előbb fogynak el, mint te. Hellen viszont kötelező szétszedni őket, és ha 1-nél több light immun van (még ha töröd is őket), akkor inkább nyiss egy TP-t.
- Save&Exit a barátod vészhelyzetben...
- Andynál, Mefinél tisztítsd meg a terepet a futkorászáshoz (Andynál az előszobában levő vértó körül remekül lehet rohangálni). Duriel mehet szemtől szembe, nem olyan erős. Diablonál tied a hatótáv előnye, viszont Baal kemény dió, sok potival és esetleges hazateleportálással készülj.
- Immunok: undeadnál a Holy Bolt egész jó! Kisebb immunoknál might+smite is beválhat, nagyobbakat inkább hagyd ott vagy segéd+convi+lifetap kombóval próbálkozz.
- Az Act II feltámasztósai kemény ellenfelek. A hullákat redemptionnal próbálhatod eltűntetni, a főnököket FoH-val kiszedni, de ha 3-4 csoport (esetleg championok, unique-ok) összegyűlik, minden ügyességre szükség lesz.
- Flayer jungle és dungeonban szűk a hely, gyorsak a kis dögök és könnyen átszaladnak a segéden. Vigyázz, tarts távolságot, engedd előre a segédet, lőjj FoH-t vaktába, hátha talál valakit.
- Ha nem bírsz egy tereppel, vigorral fuss el a következő Waypointig.
- Hellen vegyünk vissza players1-re.
Remélem, hasznosnak találtad a leírásomat, és kedvet kaptál ehhez a nehéz, kihívásokkal teli, ám élvezetes fejlesztéshez. Kellemes villám-lövöldözést és sok jó cuccot kíván:
Archie